Drobečková navigace

Základní škola > ŠPP

Školní poradenské pracoviště

 

Školní poradenské pracoviště na základní škole spadá do poradenských služeb. Ty jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním psychologem, speciálním pedagogem, koordinátorem pro výuku cizinců a jejich týmem složeným z vybraných pedagogů. Veškeré standardní poradenské služby jsou poskytovány zdarma pro všechny žáky školy a jejich zákonné zástupce. Kontakty na jednotlivé pracovníky Školního poradenského centra naleznete na webových stránkách školy.

Výchovný poradce

Základní oblasti práce výchovného poradce jsou především podpora žáků a jejich zákonných zástupců při zvládání studia na ZŠ, péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pomoc jejich zákonným zástupcům, podpora a metodické vedení pedagogického sboru, spolupráce s různými státními institucemi v oblasti vzdělávání a péče o dítě, spolupráce s psychologem školy, speciálním pedagogem a v neposlední řadě s metodikem prevence. Jeho povinností je mimo jiné vést řádně agendu dle platných zákonů a dodržovat etický kodex výchovného poradce.

Metodik prevence

Metodik prevence ve spolupráci s vedením školy, výchovným poradcem a pedagogy stanovuje oblasti, v nichž škola preventivně působí na žáky. Zároveň pomáhá řešit problémové situace jak ve škole, tak i mimo ni (např. problémy s nevhodným chováním žáků, šikanu či chování, které nese prvky agresivity a ohrožení možnou závislostí).

Školní psycholog

Pracuje s žáky, učiteli, rodiči a zaměstnanci školy a školky konzultační a intervenční formou. Komunikuje také s PPP Praha 5. Podílí se na řešení výchovných, výukových a psychických problémů (úzkostné stavy, neklid, deprese …), krizové intervenci dle potřeby. Řeší problémy výchovného a jiného charakteru (úzkostné stavy, neklid, deprese …) Spolupracuje s jinými odborníky a organizacemi (OSPOD, logoped, klinicko-psychologické péče…).  Řeší problémy v dysfunkční rodině. 

Speciální pedagog

Speciální pedagog může poradit, pomoct, podpořit.

Zaměřuje se na problémy žáků ve školním prostředí. Velkou pozornost věnuje rizikům, která oslabují efektivitu vzdělávacího procesu. Péče je věnována žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, žákům nadaným a žákům, kteří při vzdělávacím procesu potřebují specifickou podporu.

Školní speciální pedagog poskytuje standartní poradenské služby a v rámci ŠPP spolupracuje se školním psychologem, výchovnými poradci a školními metodiky prevence.

Hlavní náplň práce školního speciálního pedagoga:

- individuální a skupinová práce se žáky (diagnostika schopností a dovedností v oblasti čtení a psaní, jednorázové konzultace i opakované intervence)

- komunikace s rodiči žáků (podpora spolupráce školy a rodiny, osvěta, doporučení nápravných metod a postupů, výběr vhodných pomůcek, materiálů a forem práce v domácím prostředí)

- práce s pedagogickými pracovníky (s učiteli, asistenty pedagoga)

 

Koordinátor vzdělávání žáků-cizinců

Koordinátor pro vzdělávání žáků-cizinců poskytuje poradenské služby pro žáky-cizince. Sleduje jejich vývoj zejména v oblasti českého jazyka, doporučuje kroky ke zvládnutí osvojení češtiny, konzultuje výuku s ostatními učiteli školy, poskytuje metodickou pomoc a spolupracuje s organizacemi, které se problematikou žáků-cizinců zabývají.

Kariérový poradce

Kariérový poradce poskytuje poradenské služby, jejichž cílem je pomáhat žákům při rozhodování v otázkách vzdělávání, profesní přípravy, volby zaměstnání a rozvoji kariéry a vést žáky k samostatnosti a odpovědnosti za vlastní rozhodování o vzdělávací a profesní dráze.